Az első érettségi tapasztalatai

Az első érettségi tapasztalatai

Károly Frigyes gimnáziumigazgató tekintett vissza a magunk mögött hagyott időszakra.

Az Illés Labdarúgó Akadémia Gimnáziumában lezajlott az első érettségi: a 12. évfolyam 26 diákja ült be a padsorokba és adott számot tudásáról. Az írásbeli érettségi tantárgyaiként a magyar nyelv és irodalom, a matematika, a történelem, illetve az angol és a német nyelvek, valamint a digitális kultúra követték egymást. Károly Frigyes gimnáziumigazgatóval beszélgettünk az iskolánk és annak első évfolyamának nagy megmérettetéséről.

Mikor kezdődött meg a felkészülés az Illés Labdarúgó Akadémia Gimnáziumának első érettségijére?

Tulajdonképpen már négy éve. Ez nagyon hasonló a sporthoz: ott is van alapozás, formába hozó időszak és versenyidőszak, vannak edzőmérkőzések és bajnokik. Persze minden szituációt nem lehet lemodellezni, ám meg lehet mutatni a szellemi terhelések mikéntjét. Rögtön az első esztendőkben megkíséreltük modellezni a gyerekek számára a vizsgaszituációkat. Kilencedikben és tízedikben már vizsgáztak ezek a gyerekek. Tették mindezt idegen nyelvből, illetve több tantárgyból próbaérettségiket írtak. Úgy kell ezt elképzelni, mint egy olimpiai ciklust. A negyedik év végén ott a nagy megmérettetés, az érettségi. Fel kell készülniük, miképpen kell 180 percig – vagy 240 percig – szellemi energiával bírni. Amit kevésbé lehet gyakorolni, hogy hogyan lehet mindezt 4-5 napon keresztül megtenni. Ebben segítette azonban diákjainkat a sport: a napi edzésmunka a labdarúgópályán rendszeres terhelést jelent, ott is koncentrálni kell, valamint a fizikai lét mellett fejben is ott kell lenni nap mint nap. Ilyen szempontból a tanórák és a tanórákon kívüli felkészülés hosszú folyamatot ölelt fel. A 12. osztály diákjai – a kollégáim rengeteg munkabefektetésével – az érettségi időszakában érték el a csúcsformájukat.

Milyen nehézségekkel kellett szembenézni?

Csak néhányat emelnék ki. Mivel gimnáziumunk egy labdarúgó-akadémia iskolája, az átlagnak sokszorosát hiányozzák diákjaink. Bajnoki mérkőzések az utánpótlás-korosztályokban és a felnőttbajnokságokban, elhalasztott találkozók, nemzetközi események, válogatott meghívók. Az osztály tagjai nem egy csapatban játszanak, mindig mások hiányoznak. A tananyaggal haladni kell, ez pedig komoly bűvészmutatvány a tanárok részéről. Ennek tükrében próbáltuk felkészíteni a diákjainkat.

Miképpen készült fel a gimnázium az első érettségijére?

Előre gondolkodással. Már a tavalyi előrehozott érettségi idején – nem egy héten át, mint most élesben, hanem három napon keresztül – olyan körülményeket teremtettünk, mintha „valódi” záróvizsgákat tartanánk. Ehhez kapcsolódtak az élménynapok is: ezek a tanítási napokat nem csökkentő tevékenységek olyan típusú foglalkozásokat jelentettek, amelyek az oktató-nevelő munkából kifolyólag mindenféleképpen szükségesek. Már 2024-ben megvalósítottuk ezt: az érettségi napjaira csoportosítva a 9-11. osztályosok élménynapjait. Az idei évben mindehhez a kollégiumi nevelők segítségét is igénybe kellett venni, hiszen iskolánknak – egy egyetemi hallgató mellett – hat teljesállásban foglalkoztatott tanára van. Az érettségi idejére szigorú szabályok lépnek érvénybe: szakos tanár az adott vizsgán nem lehet bent. Pl. az angolon ezért kapásból hárman nem is jöhettek szóba felügyelőtanárnak a tantestületből. Óránként kötelező váltani a felügyelőket, a folyosófelügyelőket, a tartalékot. Így egy helyiséghez 3 tanár szükséges: az érettségi elzárt területen zajlik, ahová semmilyen okoseszközt nem lehet bevinni, még a mellékhelyiség látogatási rendjére is külön előírások vonatkoznak, és mindennek írásos – jegyzőkönyvi – hitelesített rendszere van. Mindeközben zajlottak a 9-10. osztályosok számára a belső nyelvvizsgák, illetve a 11. évfolyam két külön csoportban látogatta meg a Szily János Egyházmegyei Gyűjteményt és Látogatóközpontot, valamint a székesegyház tornyát, a bíróságot, a börtönt stb. Emiatt kértük a kollégiumi nevelőkollégákat az ügyeleti-felügyeleti rend fenntartására.

Hogyan is zajlik maga az érettségi?

Február közepéig történik meg az érettségire való jelentkezés. Az Oktatási Hivatal a megfelelő darabszámú nyomtatványokat és feladatlapokat elkészítteti, onnan kerül ez – nálunk Szombathelyen – a vármegyeházába. Ezeket a csomagokat ellenőrizni volt szükséges néhány nappal az érettségi előtt, majd minden egyes érettségi napon felvenni az adott tantárgy összekészített iratait és behozni őket az iskola páncélszekrényébe. Ezt kibontani félórával az érettségi megkezdése előtt lehet – három tanú jelenlétében. Az első felügyelőtanár viszi be a kezdésre. A kitöltetésnek, a közös kezdésnek és a beszedésnek és az ülésrendnek is külön protokollja, adminisztrációja van.

Miképpen vizsgáztak iskolánk első érettségizői?

A vizsgákat a javítókulcs alapján nézi át a javítótanár, majd pedig egy ugyanolyan szakos másik kolléga. Ezt az érettségi vizsgabizottsági elnök vagy a kormányhivatal is átnézheti, ellenőrizheti, felüljavíttathatja. Nagyon jó érzés, hogy – bár még minden dolgozat nincsen a kezemben – kijelenthetem: egyszerre a várakozásnak megfelelő és a várakozásnál is jobb eredmények születtek. Mit értek ezalatt? Várakozásnak megfelelő az, hogy nagyon nagy a szórás – hiszen a legjobb és a legkevésbé jó tanuló között van olyan tantárgy, amiben 56 pont lett a különbség. Olyan értelemben pedig nagyon pozitív, hogy akiknél lehettek több okból is félelmeink – azok a diákok, akiknél nagyon magas volt a hiányzási szám, hiszen rendszeresen szerepeltek az NB II-es bajnokságban, ők is olyan pontszámot értek el, ami elégedettségre adhat okot. Ebben óriási szerepük volt a felkészítő tanároknak, akik az ország másik részében már szerződéssel rendelkező labdarúgókkal többek között online tartottak órákat, hogy a lemaradásukat pótolhassák. A szóbelin várom, hogy ismét odategyék magukat, és akkor biztató eredményátlagot is elérhet ez az osztály. Büszkén tekintek kollégáimra, akik tanárpróbáló körülmények között hozták ki a maximumot – vagy talán még egy kicsit többet is – az adott feltételek között ezekből a diákokból. Nyugodtan nézhetünk a gyerekek, a szülők és a fenntartó szemébe. Ahogy mondtam négy évvel ezelőtt kezdtük a felkészülést azzal is, hogy az érettségi tantárgyakat csoportbontásban tanítottuk a diákok közt már említett nagy szórás miatt. Amit vállaltunk, amikor négy évvel ezelőtt elkezdtük a közös munkát – felvállalva a labdarúgó akadémiai gimnáziumi oktatás sajátosságát –, teljesítettük.

Mindig speciális kérdés a gimnáziumok profilját tekintve a nyelvtanítás. Nálunk németből és angolból is vizsgáztak a diákok.

A labdarúgásban, mint szakmában elengedhetetlen az idegen nyelv tudása. Ez az alap. Ezért mi nagyon erős hangsúlyt tettünk az idegen nyelvek tanítására – ennek első lépései a belső nyelvvizsgák a korábbi évfolyamokban. Arra sarkalltuk a diákokat, hogy tegyenek angolból vagy németből előrehozott érettségit! Az idei évben is többen megtették ezt a 11. osztályból. A tizenkettedikesek közül pedig – akik tavaly levizsgáztak már – többen most emeltszintű érettségit tesznek: ez plusz pontot ér a felvételi eljárásban! Valamint megkapja a diák azt a szabadságot is, hogy a jobban sikerült vizsgát íratja be az érettségi bizonyítványába. Vissza tudok utalni a beszélgetés legelején mondottakra: nem most kezdődött a felkészülés a részünkről, miközben a „célszalag” bizony odébb-odébb vonult, hiszen 2024-ben megváltoztak az érettségi és a továbbtanulás szabályai. Az új rendszer szerint az idei még csak a második: a kevés tapasztalat ellenére ebben a szellemben igyekeztünk támogatni diákjainkat.

Egy gimnázium életében – legyen bármennyire is speciális az iskola profilja – fokmérő a továbbtanulási hajlandóság.

Nagyon remélem, hogy sokan be is jutnak a felsőoktatásba és ott is helyt fognak állni. Az első évfolyamunk kétharmada beadta egyetemi jelentkezését. Bízom benne, hogy adott esetben néhány év múlva nem csak a labdarúgópályán – hiszen közülük tízen már profikká válták: a Viktóriában hét leánynak is van szerződése, míg a fiúk közül hárman az NB II-ben is játszanak már –, hanem akár a sportvezetésben vagy más szakmai tudást és egyetemi végzettséget igénylő területen is találkozhatunk velük.